Muqadimah

Muqadimah
AnYwHeRe

13 Julai 2010

XpDc AnaK AngKat Ke PoS PaSik ('',)

Asslamualaikum kpd sume pmbaca n kwn2 aku d'srata ngeri..1st aku nk mntk maf ler bb da lme aku x update blog ni..

Skang ni aku nk cite kt korang sume sal pngalaman aku join program ank angkat brsama skuad IOA ( Islamic Outrich Abim ), p aku p bwh sukarelawan Briged Bakti Malaysia..
1st time aku msk sne ase cm tenang jer..sume pblem lpe..

Tp dlm prjalan nk p sne pnye la mncabar n trase skit k'seksaan..huhu
prjalanan slame 6 jam dr Kota Bharu utk ke sne mmg mnyakitkan urat saraf aku.. wlupun aku hnya kelindan pd mse 2, tp pnt yg ditanggung sme mcm driver..
Dlm XPDC ni aku n geng yg laen bwk student2 dr Maahad Khairiah, doram2 ni ler yg jd ank angkat kpd apak2 n amek2 kt dlm sne..

Aku n yg len duk kt dlm sne slame 4 hr 3 mlm tnpa line H/P..*bg mreka2 yg xblh brpish ngn H/P dilarang msuk ke sne..huhu

Apa yg plg bez kt sne???
yg plgbez kt sne aku dpt mnhirup udara tnpa pncemaran dr asap knderaan n bnyi2 hon mcm kt Kota Bharu..
cme anjing@cuak jer yg bnyak kt sne...

Apa yg dpt dipelajari kt sne???
aku dpt blajar cre hdp org asli kt sne..
n cbe memahami bhase doram kt sne..

Apakah cabaran2 yg dilalui??
kitoram trpkse tolak knderaan utk naek bkit coz sume knderan yg msuk sne de msalah break..
korang bygkan mcm mne klu nak naek bkit 95 drjah...fuhhhh!!brpeluh2 kak..

Dkt Pos Pasik ni der 3 agama..1st Islam, 2nd Kristian n 3rd Animisme..
tp Agama Islam brada di tmpt yg ketiga...

korang bygkan btapa kuatnyer Agama laen mnguasai pos 2..
Utk pngetahuan korang sume, Pos Pasik ni prnah d'landa banjir besar pd 10 Disember 2004 iaitu 16 hr sbelum Tsunami n pnduduk2 pasik mndakwa bnjir bsr yg mlanda kmpong mreka adalah Tsunami..Tp bnjir bsr yg mlanda pnduduk Pasik x diberi prhatian oleh mne2 phak sehinggalah Abim n IOA msuk mnghulurkan bntuan..

Kesan2 bnjir trsbut msh dpt dilihat shngga kini di pasik..
Tuan2 n Puan2 yg duk kt bndar, msuk la kt pasik law nk tgk sndiri ksn2 kt sne..
p law ase tkt kotor kaki,tnjau la ngn helikopter..huhu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan